Logga in
Bli medlemDyktankhuset som ligger vid Galärvarvet, Kungliga Djurgården i Stockholm, mellan Vasamuseet och Spritmuseet, är hjärtat i föreningens verksamhet. Vårt syfte är att sprida kunskap om dykning från äldre tid genom olika aktiviteter, samla återståndare, manualer/tekniska beskrivningar och dokument som har haft och har betydelse för utvecklingen av dykning. Vi hoppas att du finner vår webbsida intressant och lockar dig till att besöka Dyktankhuset för att få mer kunskap om dykning i ett historiskt perspektiv, i nutid och i framtiden. Dyktankhuset lyder under den statliga myndigheten Statens museer för maritim-, transport- och försvarshistoria, SMTMF.
Visste du att du kan beställa specialvisningar av Dyktankhuset? Skriv til oss och berätta om dina önskemål.
Nytt från SDHF

Ubåt av Sjöormen-klass till Galärvarvet
Redan när Dyktankhuset (DTH) räddades från rivning 1979 föddes tanken på att skapa ett
Dykerihistoriskt museum. Arbetet för att förverkliga denna stora vision innehåller många faser, tar lång
tid och är minst sagt stort. I början av 2026 blev detta projekt plötsligt ännu större. Vi kontaktades då av
Ubåtsklubben Sjöormen, som erbjöd en ubåt av Sjöormen-klass. Ja, en riktig ubåt.
Bakgrunden är att man lyckats rädda en av de Sjöormen-ubåtar som i slutet av 1990-talet såldes till
Singapores marin, från att skrotas. Det stod snabbt klart att det inte finns någon lämpligare maritim
kulturmiljö i landet för att placera en Sjöormen-ubåt, än på Galärvarvet i anslutning till DTH. Tillfället är
unikt och kommer aldrig igen.
Föreningen ”Sjöormen till Stockholm” har bildats och består av representanter för både Ubåtsklubben
Sjöormen och SDHF, en symbios mellan de båda föreningarna om man så vill. En stiftelse håller på att
bildas för finansieringen och flera arbetsmöten har hållits under våren, i vilka också representanter för
både Kungliga Djurgårdsförvaltningen, vår samarbetspartner Vrak – Museum of Wrecks och
Sjöhistoriska museet har deltagit.
Sjöormen-ubåtarna representerar konstruktionsmässigt en stor innovation och är inom sitt område ett
fascinerande stycke industrihistoria. En museiubåt av denna klass skulle på ett värdigt sätt utgöra en
central del av ett Dykerihistoriskt museum precis som DTH.
Ubåten planeras att formellt överlämnas till föreningen ”Sjöormen till Stockholm” någon gång under
hösten 2026 och kommer att transporteras till Sverige någon gång under våren 2027. Någon gång 2028
skulle ubåten kunna vara anpassad till sin funktion som museiubåt.
Vägen mot målet att skapa ett Dykerihistoriskt museum med en ubåt och DTH som centrala delar är lång
och kantad av många utmaningar och ett flertal tillståndsinstitutioner måste uppvaktas. Lyckas vi
förverkliga vår vision, kommer dock den nyligen ombildade statliga myndigheten ”Statens museer för
maritim-, transport- och försvarshistoria” (SMMTF), att kunna visa upp hela det svenska dykerihistoriska
kulturarvet, från dykarklocka samt lätt och tung dykning till ubåt, för Galärvarvets besökare.
Kent Forsén

Dykolyckan på Maldiverna – efterspel
Fem italienska dykare omkom i en dykolycka på Maldiverna torsdagen den 14 maj, Efter förfrågan från DAN, Divers Alert Network, begav sig Tre finska dykexpert – Sami Paakkarinen, Jenni Westerlund och Patrik Grönqvist – till Maldiverna för att utföra en teknisk bärgningsoperation. De hjälpte till att lokalisera och hämta upp kropparna efter de fem italienska dykare som omkom i en grotta på cirka 60 meters djup i maj 2026.
Uppdraget var mycket riskfyllt och krävde specialutrustning för grottdykning (så kallad CCR, Closed Circuit Rebreather). Tack vare sin expertis kunde de finska dykarna föra kropparna från 60 meters djup upp till 30 meters djup, varefter maldiviska dykare tog över.
Insatsen fick stor internationell uppmärksamhet eftersom de finska dykarna ansågs vara några av världens främsta experter på området.
Nu får de tre dykarna ge sig ut på en ny resa, trevligare kan man förmoda. De har av Italiens regering inbjudits till en högtidsceremoni där de kommer att tilldelas Italiens främsta utmärkelse, Italienska republikens förtjänstorden (Ordine al merito della Repubblica Italiana) Det var Italiens president Sergio Mattarella som tog initiativet till att tilldela dem ordenstecknet efter den heroiska och svåra insatsen.
Schaktsänkning med tillhjälp af dykare
Det är kanske inte så allmänt känt längre, men Skåne var under en period ett av Sveriges största gruvområden. Cirka 70 mil gruvgångar döljer sig under den skånska myllan. Det var dock inte så mycket malm som bröts, mest kol och lera för användning till eldfast tegel och takpannor. Flera kända skånska orter som Billingeholm, Bjuv och Höganäs med flera startade som gruvsamhällen.
Just gruvan i Bjuv ägd av Kropps Aktiebolag hade i slutet av 1880talet och början av 1890talet stora problem när man skulle sänka ett schakt. Vatten trängde in och pumparna klarade, på grund av mängden flytsand, mera känt som kvicksand, samt rullsten inte av att hålla undan vattnet. Efter ett par års misslyckade försök tog man kontakt med Stockholms Dykeribolag kända för att vara innovativa och snabbt ta till sig ny teknik. De anlitades främst för stora arbeten i Stockholms hamn, bland annat för att undanröja grundklackar och vrak. De var bland de första att använda sig av dynamit vid undervattensarbete.
Under en tid av 267 arbetsdagar tog dykarna sig ner från ett djup av fem till 21 meter i den skånska gruvan. G. Nordenström som var rådgivare under arbetet, gav 1893 ut en bok, eller snarare anteckningar om arbetet, ”Schaktsänkning med tillhjälp af dykare”, detta eftersom, vad han visste, var detta något som aldrig tidigare gjorts någonstans i världen. Vi har lagt upp boken/anteckningarna under Svensk Dykhistoria och du kan även nå den via denna via denna länk schaktsänkning med tillhjälp af dykare
(Lättläst svenska, dock lite teknisk.)
(Artikelförfattarens anm: Om det är riktigt att det här var första gången man använde dykare i gruvor, pekar det också på att Sverige stod för de första ”grottdykningarna”. Officiellt anses Penelope Powell och Graham Balcombeen gjort vad som anses vara det första grottdyket den 14 juli 1935, alltså ungefär 40 år senare.)
Skärgårdmässan 29 – 31 maj
Under månaden majs sista dagar hade vi verkligen sommarväder på Djurgården i Stockholm.Trots att det inte blev någon Skärgårdsmässa i år var det gott om besökare från när och fjärran som njöt av allt vad Galärvarvet har att bjuda på. De vackra veteranbåtarna glänste i solen och utanför Dyktankhuset bjöd vi på tungdykning.
I år hade vi en enorm uppslutning av medhjälpare. Ibland var det t o m för många runt dykaren. Det var ju viktigt att åskådarna kunde komma åt att se vad som hände.
Stämningen var härlig och medlemmarna som kom upp efter sitt dyk var mycket nöjda och stolta. Det var ju knappast sikten som ”berusade” dem utan snarare att de nu kunde lägga till något nytt och annorlunda till sitt CV och dessutom se fram emot att få ett fint diplom i samband med glöggträffen i slutet av november.
Tack vare vår konferencier Gösta hölls publiken informerad om alla detaljer under påklädningen och man imponerades över att allt fungerade så bra trots utrustningens ålder.
Att möjligheten att få dyka på detta historiska sätt är populärt är det ingen tvekan om. Fyra dök vardera dagen. Nästa tillfälle blir under Kulturarvsdagarna 12 – 13 september!
Birgitta

Foto: Kent Forsén
Minimarinarkologerna
15 – 17 juni arrangerar Vrakmuseet denna kurs för barn 7 – 13 år. Anmälan via Vrakmuseets webbsida.




